چرا فیسبوک، گوگل و اسنپ به واقعیت افزوده علاقه دارند ( قسمت دوم )

پوشیدنی ها در محیط کار پالایش خواهند شد

علیرغم موفقیت اسنپ چت و پوکمون گو، هیچ کس معتقد نیست آینده واقعیت افزوده خیره شده به گوشی های هوشمند و تعقیب موجودات موهوم خواهد بود.

 

دلیلش اینست که گوشی رابطی است که با ایده آل فاصله دارد. تونگ نگیان[1]، تحلیلگر ارشد شرکت تحقیقاتی گارتنر [2]می گوید «فرض کنید وارد سوپرمارکتی می شوید که واقعیت افزوده در آن فعال شده است. در طول خرید شما چند بار تمایل دارید گوشی خود را بیرون بیاورید؟ چه مدت تمایل دارید آن را بالا نگه دارید؟» از نظر نگیان بزرگترین مانع برای واقعیت افزوده اینست که: «باید در عینک هایی تعبیه شود که من از قبل آن را به چشم می زنم.»

 

در حال حاضر حدود 50 هدست واقعیت افزوده در حال تولید است، از عینکهای ابتدایی گرفته که تصاویر سه بعدی را نمایش می دهند تا کلاه ایمنی ایمنی های صنعتی 15000 دلاری ساخت دارکی[3]. ولی هیچکدام از آنها آنقدر کوچک، ارزان یا زیبا نیستند که عموم را جذب کنند. بنابراین تا چند سال آینده، دستگاههای واقعیت افزوده اساساً در محیط های کاری یافت خواهند شد، جایی که هزینه و ظاهر آنها اهمیت چندانی نخواهد داشت. تحقیقات ABI پیش بینی می کند که بازار واقعیت افزوده تا سال 2021 تا 96 میلیارد دلار رشد خواهد داشت و 60% آن به کاربردهای صنعتی و تجاری اختصاص خواهد داشت.

 

برای مثال عینک گوگل پس از اینکه در میان مصرف کنندگان پیشرفتی نداشت، در محیطهای تولیدی جا باز کرده است. بوئینگ از این عینک برای نمایش نمودارهای فنی به کارگرانی استفاده می کند که مهارهای سیمهای الکتریکی هواپیما را سر هم می کنند و دستان آنها برای انجام کارها آزاد می شود. (وقتی شما زمان سر هم کردن را تا 25% کاهش می دهید هیچ کس به شما نخواهد گفت خل عینکی[4].) و فقط عینک گوگل نیست: کسب‌وکار نوپای اسکوپیس [5]در حوزه فناوری پزشکی، برنامه ای برای هولولنز ساخته است تا جراحان را در جراحی نخاعی راهنمایی کند. در ساختمان مورتنسن میناپولیس، پیمانکاران می توانند کلاه ایمنی هوشمند دارکی را بپوشند، در مدل سه بعدی بیمارستانی که در حال ساخت است راه بروند و قبل از اینکه لوله ها واقعاً در جای خود قرار بگیرد آنها را مشاهده کنند.

 

کاربرد صنعتی گستره فقط نحوه کار ما را تغییر نخواهد داد؛ بلکه در آینده محصولات مواجهه با مشتری را تحت تاثیر قرار خواهد داد. درست همانطور که کارگران در مانورهای پیچیده از واقعیت افزوده برای فراخوانی کمک از راه دور استفاده می کنند، مالکانی که می خواهند کاشی حمام خود را عوض کنند روزی برای اجرای مجازی و دیدن نمودارها به یک عینک رو خواهند آورد.

 

ما در احاطه واقعیت افزوده قرار خواهیم گرفت

 

در همین حین واقعیت افزوده در حال ظاهر شدن در دستگاههای روزمره است. اگر دوربین رو به عقب ماشین شما وقتی می خواهید از عقب با یک درخت برخورد کنید یک خط قرمز کج و کوله را نشان می دهد، شما از واقعیت افزوده استفاده می کنید.  در فروشگاه های سفورا [6]آینه های هوشمند برای امتحان مجازی آرایش و در نیمن مارکوس[7] برای فراهم کردن امکان تغییر رنگ لباس خریداران یا امتحان کردن با عینکهای طبی ارائه می شوند. همانطور که «کنترل گشت تطبیقی» و «دستیار تغییر خط» ما را به سمت ماشینهای کاملاً خودکار هدایت می کنند، واقعیت افزوده هر بار یک ویژگی به زندگی ما وارد خواهد کرد.

 

همچنین ممکن است همانطور که در عینکهای ضبط ویدیویی اسنپ چت و هدفون های کوچک ایرپاد [8]اپل دیده ایم، ویژگی های افزوده  به سمت دستگاههای پوشیدنی ارزان قیمت سوق پیدا کنند. داپلر لبز[9] هدفونهای هوشمند هیر وان[10] خود را عرضه کرده است که به شما این امکان را می دهد که برخی از فرکانس ها را تقویت و برخی دیگر را فیلتر کنید – یعنی افزدون به واقعیت شنیداری. نوا کرفت مدیرعامل آینده ای را می بیند که واقعیت افزوده در آن به طور طبیعی در گوشهای شما وجود دارد. او می گوید «مثلاً شما دارید در خیابان راه می روید و به یکباره سیری وارد ذهن شما می شود و می گوید، «هی، 15 دقیقه از قرار بعدیت گذشته». در دنیای ما این با چیزی که در اطراف شما جریان دارد اختلال ایجاد نمی کند.»

 

باز هم وارد کردن پیچیدگی و اعتمادپذیری کاربردهای صنعتی به دستگاهی که به نرمی وارد زندگی روزانه ما می شود کار ترسناکی است. چالشهای فنی سخت هستند و معلوم نیست که عموم مردم از یک پوشیدنی دیگر استقبال کنند یا نه ( و محتوای آن برای متقاعد کردن آنها به اندازه کافی خوب باشد). با این وجود ظاهراً اپل همانند گوگل، فیسبوک، مایکروسافت و بسیاری دیگر رو به جلو شیرجه می زند.

 

برای شرکتهای فناور، برهنه شدن در بازی واقعیت مجازی شاید فقط برای بقا باشد. به گفته پیرس هاردینگ رولز[11]، مدیر تحقیقات بازی فناوری IHS، یک شرکت تحقیقاتی لندنی، درست همانطور که اینترنت و موبایل چشم انداز فناوری را به طور شگرفی تغییر دادند، واقعیت افزوده از این پتانسیل برخودار است که غولهای جدید خلق کند و غولهای قدیمی را زبون سازد.

 

به عبارت دیگر آینده افزوده خواهد بود. ولی زمانی که این اتفاق بیوفتد، شاید ما حتی متوجه آن هم نشویم.

[1] Tuong Nguyen

[2] Gartner

[3] Daqri

[4] Glasshole

[5] Scopis

[6] Sephora

[7] Neiman Marcus

[8] AirPods

[9] Doppler Labs

[10] Here One

[11] Piers Harding-Rolls

 

منبع : Fastcompany

ترک پاسخ